Planera för framtiden i designarbetet
Av Jenny Jansrudvangen 2002-10-07
jenny@ejma.se
Tänk stort och skissa mycket när du ska
formge din webbplats. Ta god tid på dig och var noga med planeringen
så underlättar du mycket av underhållet av webbplatsen. Gör en design
som tilltalar dina besökare och styrker ditt företags identitet.
När du ska planera en webbplatsdesign
som ska fungera över lång tid är det bra att fundera på hur design
och innehåll ska samverka. Gör en design som är anpassad efter det
innehåll du tänkt dig. Till exempel om du ska ha ett snabbt innehåll,
artiklar som ska bytas varje dag eller flera gånger om dagen så
ska du tänka efter om du har tid till bildbehandling eller om du
ska använda endast text. Om du väljer bort bilder kanske du vill
ha andra grafiska element, färdiga illustrationer som du har i ett
bibliotek som du byggt upp utifrån den inriktning din webbplats
har.
Helhetsintrycket av din webbplats är viktigt
och besökaren ska känna att du har jobbat med en design över hela
sidan. Med det menar jag att det ska finnas en känsla av att navigation
och innehåll hör ihop även om det är väl markerat vad som är
navigation och inte. Det stärker användarvänligheten.
Låt färger och innehåll samverka
Har du redan en grafisk profil för tryckta
medier tänk på att anpassa de färger du har i den så att de fungerar
bra på skärmen. Gör en egen färgpalett för digitala medier. Då vet
du vad du kan använda för färger och hela webbplatsen känns enhetlig.
Om du inte har en grafisk profil välj en färgpalett
som passar både tryckta och digitala medier. Längre fram kanske
du vill ha en trycksak och då är det viktigt att du har tänkt på
att de färger du valt även passar för tryckta medier. Tänk på vilken
inriktning du väljer att ha och anpassa färgerna efter den. Ska
det kännas tekniskt, kallt, semester, värme, seriöst som några exempel.
Meningen är att färgerna ska tydliggöra innehållet samtidigt som
det ska förknippas med den känsla som du vill ha på din webbplats.
Planera för hur du ska färganpassa ditt innehåll
så att du gör det lätt för besökaren att förstå vad som är navigering,
länkar och brödtext. Använder du samma färg på alla länkar är det
lätt för besökaren att navigera sig vidare genom att kunna särskilja
vad som är innehåll och navigering. Det går också bra att färgspåra
olika områden på din webbplats om den har mycket information och
många olika inriktningar. Då kan en "egen" färg markera att nu handlar
det bara om till exempel sommarresor. Om du väljer att ha en färgskala
per område så blir din färgpalett genast större och tänk noga igenom
vilka färger du ska använda, det kan vara svårt att byta när allt
är på plats.
Bilder och illustrationer som lyfter fram innehållet
Det är viktigt med bra kvalitet på bilder
och grafiska element. Fotografier passar bäst i ett filformat som
heter jpg eller jpeg, grafiska element och illustrationer som gif-format.
Använder man dessa format rätt blir filstorleken mindre och sidan
går snabbare att ladda ner.
Bestäm hur dina bilder och illustrationer ska
se ut. Färg, svartvita fotografier eller kanske svartvita med en
ton av till exempel blått som redan finns i din färgpalett (kallas
för duplexfärg). Ska illustrationerna också innehålla mest blåa
toner för att passa ihop? Har du det klart för dig är det lätt att
utöka ditt bibliotek med samma typ av bilder.
Hur mycket tid har du till bildbehandling? Hur
mycket tid du än har är det alltid bra att ha tydliga mallar för
bildbearbetning för att underlätta arbetsprocessen. Mallarna gör
också att bilderna inger samma känsla även om ni är flera som jobbar
med webbplatsen. Gör ett bra bildbibliotek med fotografier och illustrationer
och återanvänd det du kan.
Sammanfattning
- Planera designen så att det passar ditt
ändamål
- Tänk på att jobba med hela webbplatsen som en design
- Gör en färgpalett för digitala medier
- Skapa ett bildbibliotek med fotografier och illustrationer
som passar din webbplats
.......................
Jenny Jansrudvangen är frilansande grafisk formgivare.
Hon har bl.a. formgivit den här webbplatsen.
|