Klarspråk på nätet | Språkkrysset | Om Språkkvalitet |Länkar
  Brief information in English
Konsulttjänster
Språkkonsulternas kurser
Artiklar
Citattecken - inget bra gömställe

Klarspråkstestet - skribentens vän

Välj rätt ordbok
Artikelarkiv

Prenumerera
Språkkonsulternas språkbrev
Alertbox


Splashsidor ur ett användarperspektiv

Av Helena Englund
helena@sprakkvalitet.nu

Splashsidor och intron är ett gissel för användaren och ett hinder för den som vill göra affärer på Internet. Kalla dem för slasksidor på svenska så att de framstår i sin rätta dager.

Trycksaken får ofta agera metafor för webbsidor, det ser vi otaliga exempel på när vi surfar. Ibland fungerar metaforen och ger webbsidan högre användbarhet eftersom användaren känner igen sig. Men ett av de sämsta arven från trycksaken är så kallade splashsidor eller intron. (En splashsida är ett slags försättsblad till en webbplats. Intro är oftast en animerad motsvarighet. Inte sällan är båda försedda med någon klurig teknik för att komma vidare.)

Splashsidor och intron är aldrig utformade för användarens skull, utan är alltid en produkt av formgivarens behov av att uttrycka sig eller visa sina kunskaper i olika tekniker. För användaren fyller de ingen annan funktion än att de hindrar honom från att komma vidare. Eller vem tycker att det är häftigt, coolt eller underhållande att se en massa grafik komma flygande när det enda man är ute efter är att jämföra priser på bestick eller leta bostäder i Blekinge? Då leder spalshsidan bara till irritation och det första intrycket är: Dåligt! Efteråt minns man inte vad som var dåligt, bara att det var det.

Användaren förlorar kontrollen
Splashsidor kan jämställas med en extra grind eller dörr i en affär som syftar till att hindra kunden från att komma in för lätt. Animerade intron går steget längre i sitt användarförakt: de fråntar användaren kontrollen över navigeringen. Det spelar ingen roll om sidan är smakfull eller rörig. Låter du inte besökarna bestämma själva över navigeringen gör du dem osäkra, vilsna och i värsta fall förbannade. Du visar inte respekt för deras tid, helt enkelt.

Formgivaren har ett ansvar
Det finns tyvärr fortfarande gott om webbyråer som inte vet någonting om användbarhet, och som tror att en webbplats måste vara en häftig upplevelse. Detta är förstås helt fel. En webbplats ska i första hand vara funktionell och ge användaren vad han vill ha. Den webbyrå som säljer dyra webblösningar med splashsidor eller intron tar inte sitt ansvar som yrkesmänniskor om de inte samtidigt informerar uppdragsgivaren om vilken konsekvens sidorna får för användbarheten på webbplatsen.

God webbdesign utgår ifrån användaren
Utgå alltid ifrån att användaren inte klarar annat än de mest elementära funktionerna. De funktioner och trix som kan tyckas uppenbara för oss som jobbar med webb kan vara fullständigt obegripliga för användaren. Ta alltid utgångspunkt i användarens beteende och behov när du formger (eller låter någon annan formge) din webbplats, och gör användartest för att ta reda på vad användaren vill ha. Min övertygelse är att han inte vill ha några splashsidor, i alla fall. Jakob Nielsen har ungefär samma uppfattning och säger på sin webbplats att "splashsidor är ett säkert tecken på dålig webbdesign".

Förslag till svenskt ord
Vår utmärkta datatermgrupp, som har till uppgift att ge rekommendationer om hur aktuella datatermer bör hanteras på svenska, har i skrivande stund ännu inte kommit med någon svensk term för splashsida. Själv skulle jag elakt rekommendera slasksida för att ge företeelsen ett namn den förtjänar.

   
-Annons-
 
 

 

Språkkvalitet 2002 ©